مدیریت اطلاعات سلامت

مدیریت اطلاعات سلامت ، در چارت سازمانی جزو مدیریت های ارشد بیمارستان  بوده و یکی از مدیریت های زیرشاخه حوزه معاونت درمان بیمارستان محسوب می شود.

  • مدیریت اطلاعات سلامت دارای دو زیر شاخه می باشد:

    1. واحد پذیرش بستری

      • واحد پذیرش بستری خود به دو واحد پذیرش الکتیو و پذیرش اورژانس تقسیم می گردد.     

      • ساعت کاری حوزه پذیرش الکتیو از ساعت 7:00 صبح تا ساعت 24 در روزهای عادی و از ساعت 7:00 صبح تا 17:00 در روزهای تعطیل می باشد.

                                 واحد پذیرش اورژانس به صورت 24 ساعته فعال می باشد.

  • جهت رفاه حال بیماران عزیز بیمارستان ،واحد پذیرش بخش های آندوسکوپی و اورژانس ،در بخش های مربوطه مستقر بوده و امور مربوط به پذیرش بیمار در همان مجموعه انجام می گردد.

  • پذیرش بیمار از سایر مراکز درمانی ،صرفا از طریق انجام هماهنگی با حوزه مدیریت پرستاری امکان پذیر می باشد.

  • معمولا قبل از مراجعه بیماران جراحی  به واحد پذیرش بستری ، اقدامات درمانی و اولیه بیمار ، در کلینیک آماده سازی انجام می پذیرد سپس بیمار به پذیرش ارجاع داده می شود.

  • جهت رعایت اصول ایمنی و شناسایی درست بیمار،در بدو پذیرش بیمار،نوار مچ بند با درج مشخصات بیمار تهیه می گرددو لازم است روی مچ دست راست بیمار قرار گیرد.

  • مچ بند شناسایی بیمار دارای سه رنگ می باشد که حسب اعلام پزشک محترم معالج با حوزه پرستاری به بیمار ارائه می گردد و روی مچ دست راست ایشان نصب می گردد.

    • رنگ قرمز : برای بیماران دارای آلرژی

    • رنگ زرد : برای بیماران در معرض خطر مثل بیماران مستعد سقوط ، ابتلا به زخم فشاری یا ترمبو آمبولی و...

    • رنگ سفید: برای سایر بیماران

  • نحوه پرداخت هر نوع وجه مالی یا هزینه های بیمار، صرفا از طریق صندوق مالی بیمارستان بوده و پرداخت هزینه تحت هر عنوان یا شکل دیگری ممنوع است .

  • جهت افزایش آگاهی بیماران و استفاده از زمان انتظار همراهان محترم برای پذیرش بیمار ، پمفلت ها و جزوه های آموزش مربوط به بیماریها و مسائل بهداشتی و درمانی تهیه شده که در باکس های تعبیه شده در محوطه پذیرش موجود است و مراجعین محترم می توانند با مطالعه آنها، بر اطلاعات عملی خود بیافزائید .

علاوه بر این در مانیتور اطلاعات پذیرش ، موارد و نکات مورد نیاز جهت اطلاع از نحوه پذیرش و مدارک مورد نیاز هنگام پذیرش  بیماران ارجمند درج شده که با توجه به اهمیت موضوع ،  متن آن به شرح ذیل تقدیم می گردد.  

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. از اینکه این مرکز را به عنوان ، مرکز درمانی خود انتخاب نموده اید ، از شما سپاسگزاریم . امیدواریم بتوانیم خود را شایسته این اعتماد بدانیم

  2.  با حفظ آرامش و سکوت ، به همکاران ما اجازه فرمایید تا وظایف خود را به نحو احسن به انجام برسانند.  

  3.  بدون اعلام فراخوان ، خواهشمند است از تجمع در کنار باجه های پذیرش ، خودداری فرمایید.

  4.  کلیه بیماران محترم که دارای کارت بستری جراحی می باشند ، لازم است قبل از مراجعه به پذیرش ، کلیه مراحل انجام آزمایش و مشاوره های بیهوشی و ... خود را از طریق مراجعه به )) کلینیک آماده سازی)) انجام داده باشند و کارت بستری ایشان ممهور به مهر کلینیک باشد.

  5. راهنمای محترم حاضر در محوطه پذیرش ، آماده راهنمایی بیماران و همراهان ارجمند ایشان  می باشد.

  6. فراخوانِ شماره ، پس از انجام تشکیل پرونده برای بیمارانی که در روز قبل آماده بستری بوده اند و پرونده اولیه ایشان به پذیرش تحویل شده است آغاز می شود.

  7. بیماران ذیل نیاز به اخذ شماره ندارند و خارج از نوبت پذیرش می شوند

  8.  از آنجا که بستری بیماران ارجمند ، مستلزم ترخیص بیماران گرامی  و خالی شدن تخت مربوطه می باشد ، ممکن است تا زمان خالی شدن تخت ، در لیست یا فضای انتظار قرار بگیرید.

  9.  به مطالب درج شده در کتابچه راهنمای بیمار و موارد درج شده در پشت کارت بستری توجه فرمایید

  10.  به منظور  امکان استفاده ازخدمات  بیمه درمانی ، لازم است دستور بستری ، توسط پزشک محترم معالج  در دفترچه درمانی  (با تاریخ  معتبر) ، بیمار نوشته شده باشد . این برگه توسط همکاران محترم  پذیرش یا حسابداری از دفترچه درمانی جدا شده و به پرونده الحاق می شود. سپس نسبت به اخذ فرم بیمه از واحد حسابداری اقدام فرمائید.

  11.  حسب ضوابط قانونی ، در پذیرش کودکان و افراد زیر 18 سال ، حضور ولی بیمار ( در درجه اول پدر و در صورت فوت پدر ، جد پدری و یا قیم قانونی بیمار) برای ارائه رضایت جراحی یا درمان ، الزامی است.

  12.  برای بانوانی که تحت عمل جراحی رحم و جراحی های مرتبط با مسائل نازایی و یا باروری و یا اعمال جراحی زیبایی قرار خواهند گرفت ، حضور و رضایت کتبی همسر و یا داشتن نامه از مراجع قضایی (برای بانوان جدا شده از همسر ) و یا همراه داشتن طلاقنامه یا گواهی فوت همسر ، الزامی است.

  13. طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح ، دختران مجرد بالای 18 سال ، علاوه بر اصل دفترچه بیمه ، لازم است اصل شناسنامه خود را نیز همراه داشته باشند.

  14. با توجه به اینکه در حال حاضر ،هزینه بعضی از خدمات ارائه شده به بیماران جراحی ، (مثل هزینه پگ عمل جراحی یا بعضی از تجهیزات بکار گرفته شده توسط پزشک)توسط بیمه سازمان درمانی نیروهای مسلح و یا بعضی از بیمه های طرف قرارداد با بیمارستان ،پرداخت نمی گردد ،این هزینه هنگام بستری بیمار و یا در زمان ترخیص ، از ایشان اخذ می گردد .)حتی در رابطه با خانواده تحت تکفل نیروهای مسلح (

  15. پرسنل محترم وظیفه و خانواده تحت تکفل ایشان ، برای دریافت خدمات بستری ،علاوه بر لزوم ارائه دفترچه خدمات درمانی نیروهای مسلح ، می بایست سرپرست بیمه شده یا از یگان خدمتی محل خدمت گواهی اشتغال بکار ارائه نماید و یا دارای برگه مرخصی معتبر و تایید شده با مهر و امضا کارگزینی یگان خدمتی بوده و قابل ارائه به بیمارستان باشد.

  16.  خواهشمند است کپی برگه صفحه اول دفترچه درمانی خود را جهت ثبت در پرونده بستری همراه داشته باشید.

  17.  قبل از حضور در باجه پذیرش ،از معتبر بودن تاریخ اعتبار دفترچه درمانی خود اطمینان حاصل فرمایید.

  18. اولویت بستری بیماران در بخش های بالینی ، با بیماران بستری شده در اورژانس می باشد.

  19.  به علت طولانی بودن مدت زمان بستری بیماران بستری شده در بخش های داخلی ،در بخش های مذکور محدودیت تخت وجود دارد .بدیهی است ،طبق ضوابط ،بستری بیماران بستری در بخش اورژانس ،دراولویت می باشد.

  20.  نظر به اهمیت ثبت درست اطلاعات بیمار ، خواهشمند است مشخصات درخواست شده در فرم زرد پذیرش را به صورت کامل و دقیق تکمیل فرمایید.

  21.  هر گونه پرداخت  به بیمارستان ، صرفا از طریق صندوقهای مستقر در بیمارستان صورت می پذیرد. از پرداخت وجه نقد به افراد غیر از صندوق های مالی بیمارستان ،خودداری فرمایید.

  22.  برای بستری در بخش دی کلینیک یا بخش آندوسکوپی ، جهت حفظ ایمنی بیمار ، حضور یک نفر همراه الزامی است.

  23. پس از دریافت برگه پذیرش و  نوار  مچ بند شناسایی  ( که به منظور رعایت ایمنی بیمار در بخش ها ،  تهیه می شود ) خواهشمند است مشخصات درج شده روی آنها را با مشخصات بیمارپذیرش شده مطابقت فرمایید. در صورت هر گونه اشتباه در درج مشخصات بیمار ، اعم از اشتباه در درج  نام ، نام خانوادگی ، نام پدر و... ، بلافاصله مراتب را به واحد پذیرش اعلام فرمایید تا نسبت به رفع اشکال مربوطه اقدام فرمایند.

  24. از آنجا که برگه ثبت پذیرش بیمار ، دارای ارزش حقوقی است ، خواهشمند است  پیشوند و پسوند نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامل ، در برگه زرد ثبت مشخصات ثبت فرمایید تا هنگام ثبت مشخصات بیمار ، به همان صورت ، در برگه پذیرش بیمار تایپ شود.

  25. در صورت تمایل به خرید کیف وسایل شخصی که با الحاظ تخفیف 50 درصدی ، با مبلغ 150,000 ریال پرداخت می گردد ، پس از گرفتن کارت تخفیف از واحد پذیرش ، جهت خرید و دریافت کیف ، به غرفه خدمت ، واقع در سالن اصلی طبقه همکف مراجعه فرمایید.

    1. واحد مدارک و اسناد پزشکی

واحد مدارک پزشکی مشتمل بر 5 زیر مجموعه می باشد.

  1. واحد کد گذاری بیماریها و اعمال جراحی

  2. واحد مراجعات مدارک پزشکی

  3. واحد آماده سازی پرونده های بالینی

  4. واحد اسکن پرونده

  5. واحد بایگانی و اسناد پزشکی

ساعت کار پاسخ دهی به مراجعات حوزه مدارک پزشکی از ساعت 7:00 صبح تا 18:30 روزهای عادی می باشد.

کلیه فرم های اصلی پرونده بالینی بیماران بستری در بخش های درمانی از ابتدای تاسیس بیماران تا به حال اسکن شده و طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و درمان ، قابل ارائه به بیماران محترم یا نماینده حقوقی ایشان می باشد.

توجه : ((هنگام پذیرش بیمار و موقع دریافت اسناد پزشکی بیمار ، ارائه اصل کارت ملی یا شناسنامه بیمار الزامی است.))

 

 درج کننده : مهندس مینا قمری علمداری